Proč platit pravidelně SW maintenance

Čas od času se setkám s následujícími dotazy:

  • Proč bych si měl platit SW Maintenance když neplánuji update na novější verzi IBM Domino nebo IBM Notes?
  • Proč bych měl mít s nějakou firmou, která je business partner IBM,  podepsanou smlouvu o systémové podpoře když máme ve firmě admina pro IBM Domino servery?

Není na ně úplně jednoduché odpovědět respektive je, ale lidé kteří rozhodují o financích na to většinou mají jiný názor. Bohužel jen do doby než se něco stane nebo je potřeba řešit nějaký „záludnější“ problém.

Zkuste si odpovědět na následující otázky

  • Potřebujeme mít servery bezpečné?
  • Potřebujeme instalovat servery nebo klienty na aktuální verze operačních systémů?
  • Potřebujeme využívat nejnovější bezpečnostní standardy (certifikáty, šifry, …)?
  • Potřebujeme mít možnost řešit problémy nejen s IBM Domino ale i s jeho vazbou na další systémy?
  • Potřebujeme mít jistotu že v době nepřítomnosti bude někdo kdo bude řešit případné kritické situace?
  • Potřebujeme mít jistotu že v případě problému se budu mít na koho obrátit s garantovaným SLA?
  • Potřebujeme mít možnost nahlásit na IBM případný problém s fungováním Domino serveru nebo souvisejících produktů?
  • Je pro mne (firmu) přijatelné aby některá ze služeb byla nedostupná nebo bez možnosti řešení?

Odpověděli jste si na poslední otázku NE a na většinu ostatních ANO? Potom je ANO i odpovědí na to zda potřebujete SW Maintenance a zda mít podepsanou smlouvu o systémové podpoře s některým z IBM business partnerů. Současně je potřeba podotknout, že SW Maintenance i případná smlouva s business partnerem něco stojí a to je taky důvod proč manažeři, kteří rozhodují o financích tyto služby nechtějí.

Co může znamenat nemít SW maintenance

Pouze několik příkladů co mne napadly a určitě by se našly i další:

  • Nemůžete používat IBM Traveler pro přístup k emailu z mobilních telefonů. Pro jeho používání je potřeba mít licenci na aktuální verzi IBM Domino / Notes.
  • Nemůžete instalovat bezpečností aktualizace. Může se tak stát, že vaše Domino servery budou zranitelné což může být problém zejména u serverů které jsou dostupné z internetu.
  • Nemůžete instalovat opravy chyb které se v IBM Domino vyskytují stejně jako v jiných SW. Může se tak stát, že při využití některých služeb Vám bude padat Domino server nebo některá ze služeb IBM Domino.
  • Může se stát, že nebudete moci updatovat operační systém na novější protože verze IBM Domino kterou používáte nebude supported pro novější verze operačních systémů
  • Nemůžete reportovat případné problémy na IBM Support kde Vám mohou na základě zaslaných logů poradit jak řešit uvedený problém nebo vytvořit opravu přímo pro Vás. Za mne asi jeden ze zásadních důvodů proč platit SW maintenance, protože nemít možnost řešit problém přímo ze supportem IBM může v krajním případě znamenat i omezení služeb a finanční ztráty.

Kolik mne to bude stát

  • Maintenance který se platí vždy na 12 měsíců dopředu je za cca 25 % ceny nových licencí
  • Obnovení Maintenance tzn. vypršela vám maintenance a po nějaké době ji chcete obnovit protože zjistíte, že neco z výše uvedeného je problém a potřebujete ho řešit. V tomto případě Vás to přijde na cca 70 % ceny nových licencí

Několik drobností závěrem

  • Business partner se kterým máte podepsanou podporu Vám částečně může pomoci s řešením problémů pokud nemáte zakoupenou SW Maintenance
  • Pokud nemáte SW Maintenance, tak ani business partner nemůže za Vás založit ticket na IBM Support
  • Licence IBM SW musíte kupovat přes nějakého IBM business partnera

Jak je na tom vaše firma s SW maintenance, systémovou podporou od business partnera IBM nebo řešením problémů se supportem nebo.   Podělte se o zkušenosti a názory v komentářích pod článkem.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *