Předešlé články nás seznámily s oknem klienta Lotus Notes a se základní orientací v tomto klientovi. V současném článku se podíváme na práci s poštou.
Nový email doručený do poštovní schránky je zobrazeny v „Doručená pošta“, ale jeho zobrazení není automatické. Do schránky je sice doručen, ale zobrazen je až v okamžiku kdy dojde k obnovení pohledu. Obnovení pohledu provedeme stejně jako tomu bylo u předchozích verzí, zmáčknutím klávesy F9 (způsobů je více, ale záměrně uvádím pouze jeden abych vás nemátl)
Organizace zpráv
Otevření doručené zprávy
doručenou zprávu otevřeme tak, že na ni v pohledu poklepem levým tlačítkem myši. Zpráva se otevře v dalším okně.
Zobrazení náhledu doručené zprávy
V pohledu vyberte požadovanou zprávu a zobrazte panel náhledu. Při přechodu mezi zprávami je vždy vybraná zpráva zobrazena v náhledu. Ve výchozím nastavení zůstane zpráva zobrazena v náhledu označena jako nepřečtená. Pokud je u zprávy nastaveno potvrzení o zobrazení, bude toto odesláno i po zobrazení v náhledu.
Organizace zpráv do složek
Pro jednodušší orientaci je možné zprávy třídit do složek.
- Zprávu kterou chcete přesunou do složky vyberte v pohledu a klepněte v pruhu akcí na „Složka“ a vyberte „Přesunout do složky…“
- Zvolte požadovanou složku do které má být zpráva přesunuta (případně můžete požadovanou složku vytvořit).
- Klepněte a tlačítko „Přesunout“, dojde k přesunutí zprávy do požadované složky. Pokud organizujete odeslanou poštu, není možné tuto zprávu přesunout do složky, ale pouze přidat.
Rovněž doručenou zprávu je možné do složek přidávat a dosáhnout tak jejího zobrazení ve více složkách. Mějte ale na paměti, že zpráva je v databázi vždy pouze jednou a pokud ji z jedné složky smažete bude smazaná i ze všech ostatních složek a z databáze.
Řazení v pohledu nebo složce
Pokud je v záhlaví sloupce trojúhelníček je možné po kliknutí na toto záhlaví podle tohoto sloupce zprávy seřadit. Opakovaným kliknutím seřadíte zprávy opět podle výchozího řazení.
Vymazání zprávy
Nejjednodušší variantou je
- Označit zprávu kterou chceme smazat, klepnout na „Odstranit“ (nebo použít klávesu DELETE). Před zprávou bude zobrazena ikona koše
- Po zavření databáze nebo obnovení pohledu bude zobrazena výzva zda chcete zprávu odstranit z databáze. (V uživatelských předvolbách klienta Notes Soubor – Předvolby – Uživatelské předvolby… je možné nastavit i jiné chování)
- Klepněte na „ANO“ a smažte požadovanou zprávu.
Pozn.: nově je možné používat tzv. „vrtané odstranění“, kdy zprávy jsou po určitou (volitelnou) dobu ve speciálním pohledu odkud je možné jejich obnovení zpět. Tento pohled není standardně v databázi a je nutné jej tam doplnit. Popis jak na to je v nápovědě Lotus Notes. A možná se objeví i zde na stránkách.
Vytváření a posílání zpráv
Vytvoření nové zprávy a její odeslání
- Otevřeme poštovní schránku
- V pruhu akcí klepněte na tlačítko „Nová zpráva“
- Zadejte příjemce do polí „Komu“, „Kopie“ a „Na vědomí“. Adresy příjemců můžete vybrat po klepnutí na tlačítko „Adresa…“ nebo napsat přímo do požadovaného pole. V případě psaní více příjemců přímo do pole oddělte jednotlivé adresy čárkou „,“
- Do pole „Předmět“ napište krátký popis zprávy, který příjemci usnadní orientaci při procházení zpráv v pohledu.
- Do těla zprávy napište vlastní text zprávy a případně přidejte přílohy
- Pokud chcete nastavit další nepovinné parametry zprávy klepněte na tlačítko „Možnosti doručení …“
- V pruhu akcí klepněte na tlačítko „Odeslat“
Pozn.: Pro vytvoření zprávy z libovolného místa v Lotus Notes je možné použít klávesovou zkratku Ctrl + M
Odpověď na zprávu
- Z otevřené zprávy nebo ze zprávy vybrané v pohledu klepněte v pruhu akcí na „Odpovědět“ a z nabídky vyberte jednu položku podle toho jakou formu odpovědi chcete použít
- Odpovědět – Bude vytvořena nová zpráva, která neobsahuje původní text, pole „Předmět“ bude na začátku obsahovat „Re:“ a do pole „Komu“ bude doplněna adresa odesílatele.
- Odpovědět včetně historie – Bude vytvořena nová zpráva, která bude obsahovat text původní zprávy, pole „Předmět“ bude na začátku obsahovat „Re:“ a do pole „Komu“ bude doplněna adresa odesílatele.
- Odpovědět všem – Bude vytvořena nová zpráva, která neobsahuje původní text, pole „Předmět“ bude na začátku obsahovat „Re:“ a do pole „Komu“ bude doplněna adresa odesílatele, ale do pole „Kopie“ budou doplněny adresy všech příjemců původní zprávy.
- Odpovědět všem včetně historie – Bude vytvořena nová zpráva, která bude obsahovat původní text, pole „Předmět“ bude na začátku obsahovat „Re:“ a do pole „Komu“ bude doplněna adresa odesílatele, ale do pole „Kopie“ budou doplněny adresy všech příjemců původní zprávy.
- Do těla zprávy napište vlastní text zprávy a případně přidejte přílohy
- Pokud chcete nastavit další nepovinné parametry zprávy klepněte na tlačítko „Možnosti doručení …“
- V pruhu akcí klepněte na tlačítko „Odeslat“
Postoupení zprávy
- Z otevřené zprávy nebo ze zprávy vybrané v pohledu klepněte v pruhu akcí na „Postoupit“. Bude vytvořena nová zpráva, která bude obsahovat text původní zprávy, pole „Předmět“ bude na začátku obsahovat „FW:“
- Zadejte příjemce do polí „Komu“, „Kopie“ a „Na vědomí“. Adresy příjemců můžete vybrat po klepnutí na tlačítko „Adresa…“ nebo napsat přímo do požadovaného pole. V případě psaní více příjemců přímo do pole oddělte jednotlivé adresy čárkou „,“
- Do těla zprávy napište vlastní text zprávy a případně přidejte přílohy
- Pokud chcete nastavit další nepovinné parametry zprávy klepněte na tlačítko „Možnosti doručení …“
- V pruhu akcí klepněte na tlačítko „Odeslat“
Možnosti doručení
Před odesláním zprávy je možné u této nastavit další možnosti jako je zákaz kopírování, potvrzení o přečtení, …
- Vytvořit zprávu
- V pruhu akcí klepnout na „Možnosti doručení…“
- Nastavit požadované položky.
- Záložka „Základní“
- Důležitost – na výběr jsou tři možnosti, „Normální“, „Vysoká“ nebo „Nízká“. Pokud vyberete položku „Vysoká“ bude ve schránce adresáta u zprávy zobrazen vykřičník.
- Zpráva o doručení – máte možnosti nastavit zda a kdy chcete být informováni o stavu doručení zprávy. Na výběr jsou čtyři možnosti
- Pouze při selhání – pokud nebude možné zprávu doručit adresátovi, budete o této skutečnosti informováni. Zpráva která je vrácena obsahuje příčinu nedoručitelnosti. Toto nastavení je předvoleno.
- Potvrdit doručení – při výběru této možnosti budete informování o tom zda zpráva byla nebo nebyla doručena.
- Trasovat celou cestu – vyberete-li tuto položku, obdržíte informaci z každého serveru přes který zpráva prošla a na závěr výslednou zprávu od doručení či nedoručení
- Žádná – při této hodnotě nebudete informováni o stavu doručení
- Priorita doručení – parametr ovlivňující dobu odeslání zprávy. Na výběr je opět několik možností
- Vysoká – zpráva bude odeslaná okamžitě
- Normální – zpráva bude odeslaná v následujícím naplánované času kdy mailový server odesílá poštu
- Nízká – zpráva bude odeslaná mimo špičku. Pokud není na serveru nastaveno jinak je toto mezi 00:00 – 06:00.
- Potvrdit přijetí – tuto položku zatrhněte pokud chcete obdržet zprávu v okamžiku kdy ji adresát otevře nebo zobrazí v panelu náhledu.
- Zabránit kopírování – zatržením této položky můžete příjemcům zabránit v kopírování zprávy. Tato ochrana se vtahuje na kopírování pomocí schránky, postoupení, odpovídání včetně historie a tisk. Pokud tedy uživatel pro kopírování použije jiné způsoby tak zpráva bude zkopírována.
- Automaticky kontrolovat pravopis – při zatržení toto položky bude před odesláním zprávy provedena kontrola pravopisu
- Podepsat – do odesílané zprávy bude vložen digitální podpis pro ověření že zprávu odeslal skutečně ten, kdo je ve zprávě uveden. Nativně toto funguje pro zprávy odesílané v rámci serveru Domino. Pokud jde o internetovou poštu je nutné mít certifikát pro tento podpis.
- Šifrovat – po zvolení této položky bude zpráva šifrovaní pouze pro příjemce uvedené v polích „Komu“, „Kopie“, „Na vědomí“. Pokud tedy ve vaši schránky má někdo delegovaný přístup a není v uvedených polích nebude mu obsah zprávy zobrazen. Toto opět funguje pouze v rámci pošty serveru Domino. Pro šifrování internetové pošty by musel adresát mít internetový certifikát.
- Uložit tyto možnosti zabezpečení jako výchozí – po zaškrtnutí bude nastavení Šifrovat a Podepsat uloženo jako výchozí pro další zprávy.
- Záložka „Upřesnit“ obsahuje pokročilá nastavení jako je datum požadované odpovědi, dobu platnosti nebo kam adresovat odpovědi.
- … datum odpovědi – zpráva bude u příjemce zobrazena i mezi úkoly a bude mít určený termín splnění
- Doba platnosti – zpráva bude označena datem platnosti. Při archivaci je možné v pravidle nastavit aby byly archivovány zprávy po konci platnosti
- Odpověď adresovat na – zde je možné napsat adresu na kterou bude doručena odpověď na tuto zprávu
- Znaková sada
- Záložka „Základní“
- Klepnout na OK
Přílohy zpráv
Ke zprávám je možné připojovat soubory a odesílat je společně se zprávou
- Pokud máte kurzor v těle zprávy vyberte Soubor – Připojit …
- Vyberte soubor, který chcete odeslat společně se zprávou a klepněte na „Vytvořit“.
Soubor bude vložen na místo kde se aktuálně nachází kurzor. Je tedy možné soubory připojovat přímo k textu ke kterému se vztahují
Práce s přílohami v doručené poště
Když obdržíme zprávu která obsahuje přílohu, máme několik možností co s přílohou udělat. Můžeme ji Zobrazit, Otevřít a nebo Uložit.
- Otevřít doručenou zprávu která obsahuje přílohu
- Poklepeme myší na na přílohu a otevřese dialogové okno „Příloha“
-
V dolní části dialogového okna jsou zobrazena tři tlačítka pro práci s přílohou
- Zobrazit: Příloha bude zobrazena v interním prohlížeči programu Notes.
- Aktivovat: Příloha bude otevřena v programu ve kterém byla vytvořena, respektive který je na počítači instalován jako program pro práci s daným typem souborů
- Uložit kopii: Po klilknutí na toto tlačítko bude zobrazeno dialogové okno „Uložit přílohu“. Vyberte umístění kam chcete soubor uložit a klepněte na „Uložit kopii“
Pozn.:
- Pokud přílohu otevřete přes Aktivovat a následně ji upravíte, klepnete na Uložit nebo Ctrl+S a následně dokument zavřete s největší pravděpodobností o úpravy přijdete. Otevřený dokument je pouze temporary soubor a zpětně se většinou nepovede jeho obnova. Pokud chcete přílohu upravovat je potřeba ji prvně uložit na disk nebo po provedení úprav kliknout na „Uložit jako ….“ a soubor uložit na disk.